Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Waar rook is, is vuur
Welkom in de wondere wereld van SEO! Waarin alles draait om jouw bezoeker. Je leest het goed: jouw bezoeker is het allerbelangrijkst. En de zoekmachine dan? Nou, die is het daarmee eens. Google beoordeelt jouw website namelijk op een aantal aspecten om te beoordelen hoe goed de ervaring is die jij je bezoekers biedt. Met andere woorden: als jouw bezoekers jouw website geweldig vinden. Pikt Google dat op en beloont je met een plekje hoger in de zoekresultaten.
De drie pijlers van SEO
Helder. Google wil dus dat je bezoeker een goede website-ervaring heeft. Maar hoe realiseer je dat? Hoewel niemand exact weet hoe het algoritme van Google werkt, zijn er wel drie pijlers duidelijk. Content, autoriteit en techniek. Dat leggen we je uit.
Content
Content betekent letterlijk ‘inhoud’ en gaat dus om alle teksten en beelden die jij op je website plaatst. Zonder goede content, ben je nergens. Dus het is van belang om je te focussen op waardevolle info die zowel voor de bezoeker als Google begrijpelijk is.
- Maak gebruik van de juiste zoektermen (één H1 per pagina)
- Plaats zoekwoorden in de titel, koppen, bodytekst, meta-tags en UTL
- Plaats visuals (met alt-tag) om de beleving compleet te maken
- Blijf actief door regelmatig nieuwe content – zoals blogs – te plaatsen
Autoriteit
Autoriteit gaat over de waarde van je website. Heb je een nieuwe site? Dan begin je bij 0. In de loop van de tijd groeit die waarde. Dit kan tot 100 oplopen. Hoe snel dit gaat is afhankelijk van de kwaliteit van je website, hoeveel externe links je hebt en hoe oud je website is.
- Zorg voor kwalitatieve, externe links die naar jouw website doorverwijzen (bijvoorbeeld via een gastblog)
- Ga altijd voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Realiseer waardevolle blogs waarin je antwoord geeft op diverse vragen
- Wissel nooit links uit. Google deelt zonder pardon een penalty uit als ze het opmerken
Techniek
Achter de schermen van je website speelt zich een heleboel af. We hebben het over de techniek. Codering, plug-ins, snelheid… Aspecten waar onze ervaren developer Tom wel raad mee weet. Heb je geen technische achtergrond? Ga dan niet zomaar aan de ‘sleutel’. Wat je wel kunt doen:
- Afbeeldingen en video’s uploaden die niet te groot zijn. Hierdoor wordt je website namelijk onnodig traag. Comprimeren die handel dus!
- Vermijd duplicate content. Dat wil zeggen dat je nooit dezelfde teksten gebruikt op meerdere pagina’s.
- Download geen – onnodige – plug-ins.
Zoekwoorden-
onderzoek
Een zoekwoordenonderzoek is stap nummero uno. Hierin vinden we antwoord op vragen als: op welke zoektermen zoekt jouw doelgroep? Met welke vragen lopen zij rond? Wat doet je concurrentie op het gebied van SEO? Hoe ziet de ideale websitestructuur eruit? En wat is er precies nodig om de customer journey optimaal in te richten? Uiteraard voeren wij die voor je uit. En verrassen we je vervolgens met een presentatie én data file.